Water: Waarom is het zo belangrijk?

29 januari 2019
80

Wist je dat ruim 50% van je lichaam uit water bestaat? En dat we zonder water maar een paar dagen kunnen overleven? Water is, na zuurstof, één van de belangrijkste stoffen in ons lichaam en vervult dagelijks vele belangrijke rollen.

 

Het dient als bouwstof, transportmiddel, oplosmiddel, het houdt ons lichaam op temperatuur en, heel belangrijk, het helpt je nieren met de afvoer van afvalstoffen tijdens het afvallen. Voor al deze functies is voldoende water drinken dus belangrijk.

Het algemene advies is om ongeveer 1.5 tot 2 liter water per dag te drinken. De hoeveelheid water die je zou moeten drinken verschilt eigenlijk per persoon! Hoe zwaarder je bent, des te meer water je moet drinken. Je kunt het beste ca. 30 ml water per kg lichaamsgewicht aanhouden. Voor iemand van 60 kg is dat dus (60 x 30 ml = 1800 ml) en voor iemand van 90 kg (90 x 30 ml = 2700 ml)

In de winter is het altijd lastiger om voldoende water te drinken, dan in de zomer. Toch is het drinken van voldoende water wel belangrijk, en door dit te drinken bespaar je een hoop calorieën. Hieronder een paar tips, zodat je erop kunt letten of je wel genoeg water binnen krijgt.

  • Zet je dagelijkse hoeveelheid water vast klaar, bijvoorbeeld in kannen. Dit maakt visueel hoeveel dit is en hoeveel je nog moet drinken die dag.
  • Begin de dag alvast met 1-3 glazen. ‘s Nachts heeft je lichaam namelijk geen vocht binnen gekregen, dus vul dat meteen maar aan. Zet het alarm op je telefoon aan als je een ‘slechte drinker’ bent.
  • Als je veel onderweg bent, zorg dan dat je voldoende water bij je hebt. Sommigen vliegen altijd ’s morgens de deur uit zonder een druppel vocht bij zich te hebben, en daar gaat het dan al mis.
  • Als je een smartphone hebt kun je ook een app downloaden die je waterinname bijhoudt en die je herinneringen stuurt. Bijvoorbeeld: water balans voor de iPhone.

Vind je water drinken saai? Natuurlijk kun je er iets aan toevoegen waardoor het een stuk lekkerder wordt! 

  • Plakjes komkommer
  • Verse munt (ook lekker in de thee)
  • Schijfjes limoen of citroen met eventueel een beetje tijm 

Het is ook lekker om wat fruit toe te voegen, zoals deze heerlijk combinaties:

  • Sinaasappel, blauwe bessen en basilicum
  • Framboos, citroen en rozemarijn
  • Komkommer, limoen, aardbei en munt
  • Limoen, gember en basilicum
  • Watermeloen en munt

Zet een mooie karaf water op tafel en doe hier de heerlijke, verse ingrediënten naar keuze in. Op deze manier heb je altijd lekker fris water met een smaakje binnen handbereik en het ziet er ook nog gezellig uit. Ga je naar je werk? Maak in de ochtend een grote fles klaar en doe hier alles in. Tegenwoordig kun je ook waterflessen met (fruit)filters kopen, ideaal om alles in te doen en mee te nemen.

Proost ;-)