Waarom wandelen zo gezond is

28 mei 2019
872

Heb jij een zittende baan? Of loop je in het algemeen gewoon weinig. Waarschijnlijk doe je er goed aan om eens bij te houden hoeveel stappen je per dag zet. 

 
Met 10.000 stappen kom je ruim aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beweging. 10.000 stappen per dag komt grofweg neer op 7 kilometer per dag. Dit behaal je met iets meer dan een uur stevig doorstappen of drie kwartier hardlopen. Voor sommigen zal 10.000 stappen per dag te veel zijn, voor anderen misschien wel te weinig. Zeker als je net begint is het verstandig om het aantal stappen langzaam op te bouwen, tot je het aantal stappen hebt gevonden dat bij jouw doel past. Het is niet aan te raden om obsessief je stappen te tellen. Je lichaam is geen machine, en het aantal stappen dat je zet hoeft bovendien niets te zeggen over je gezondheid. Waar het om gaat is dat je dagelijks in beweging bent. Als het je doel is om af te vallen, richt je dan op 10.000 stappen per dag. Hoe meer stappen je zet, hoe meer calorieën en vet je verbrandt. Wandelen heeft naast lichamelijke voordelen vooral ook mentale voordelen. Probeer van je extra stappen een routine te maken. Op die manier hoef je er niet altijd mee bezig te zijn en wordt het een gezonde gewoonte die jou het hele jaar fit, slank en sterk houdt.

Tips om meer stappen per dag te zetten:

  1. Plan een dagelijkse wandeling in je routine, bijvoorbeeld na het opstaan of na het diner
  2. Ga bij droog weer wandelend naar de supermarkt
  3. Ga je met de metro, tram of bus? Stap vanaf nu altijd een halte eerder uit
  4. Gebruik vanaf nu alleen de roltrap als je zware spullen draagt
  5. Sta ’s ochtends iets eerder op voor een rondje om
  6. Maak in je lunchpauze een korte wandeling
  7. Haal eens vaker koffie voor je collega’s
  8. Loop een rondje door het huis als je telefoneert
  9. Ga na het eten een blokje om
  10. Loop een kwartier tot half uur op de loopband of de crosstrainer in de sportschool

Je kunt het wandelen een stuk leuker maken door met je partner, hond, vriend of vriendin een rondje om te gaan. Ook kan het heerlijk zijn om met muziek op een rondje te lopen. Merk je dat je met tegenzin aan het wandelen bent, wissel het wandelen dan af met een andere vorm van sport. Stappen tellen is één manier om aan je dagelijkse beweging te komen, maar er zijn nog veel meer manieren.